Trends binnen de transportsector in 2018

Voor 2017 liet de transportsector een lichte groei zien. Deze trend zal zich in 2018 voort blijven zetten. Dit heeft niet alleen te maken met de aantrekkende economie, maar ook met de groei van de detailhandel. Online verkopen zullen in 2018 met ruim 3% stijgen.

Betere samenwerking tussen leverancier en klant

Klanten stellen steeds hogere eisen aan het transport van goederen. Leveringen moeten sneller terwijl de kosten lager kunnen.

Een belangrijke ontwikkeling is blockchaintechnologie binnen de transportsector. Hiermee ontstaat er een gedistribueerd netwerk met een transparant en open systeem. Verschillende sectoren maken al gebruik van blockchaintechnologie.

Verwacht wordt dat de logistieke sector snel overstapt op het gebruik van blockchaintechnologie. Een uniforme data-uitwisseling versnelt en vereenvoudigt het gehele logistieke proces. Iedere afwijking binnen de supply chain kan direct aangepakt worden. Dat dit al in 2018 plaats gaat vinden lijkt wat kort door de bocht, maar is zeker iets om rekening mee te houden.

Groeiende vraag naar logistieke oplossingen

In 2016 bedroeg het marktaandeel webwinkels ruim 12% van de gehele detailhandel. In 2025 zal dit rond de 25% bedragen. Dit geeft aan dat webwinkels snel blijven groeien, mede gezien de positieve verwachtingen van de consument. De komende jaren zullen steeds meer mensen online hun aankopen doen. Webwinkeliers zijn dan ook op zoek naar goedkope logistieke oplossingen. Een snelle bezorging is hierbij van cruciaal belang. Een positieve bezorgervaring zorgt voor terugkerende klanten en een herhaalaankoop. Zo blijkt dat bijna de helft van alle consumenten niks bestelt vanwege een te lange bezorgtijd of te hoge kosten. Ook de garantie en de levertijd speelt een belangrijke rol.

Binnen de transportsector wordt gewerkt aan zelfsturende bestelauto’s en vrachtwagens. De eerste zelfrijdende wagens zijn in 2016 getest. Het is een kwestie van tijd, politiek handelen en acceptatie voordat zelfsturende bestelwagens en droids gebruikt worden binnen de wereld van e-commerce. Ook drones zullen actief worden ingezet. Amazon heeft in 2016 de eerste bezorging via een drone uit laten voeren.

Duurzame verzending

Het milieu verdient een steeds betere aandacht, ook binnen de e-commerce. Alle bestellingen moeten zorgvuldig verpakt worden, hier komt veel verpakkingsmateriaal bij kijken. De webwinkelier die duurzaam verzendt, zal hier uiteindelijk winst uit behalen.

Zo wordt er gezocht naar milieuvriendelijke oplossingen met betrekking tot het transport. Voor bezorging dichtbij het distributiecentrum wordt de fietskoerier ingezet. DHL Express maakt hier sinds maart 2017 gebruik van. Niet alleen beter voor het milieu, ook zijn meer stops mogelijk en wordt file vermeden.

Groene verpakkingen verkleint de nadelige invloed op het milieu. Met slimme verpakkingen kunnen de verpakkings- en verzendkosten omlaag.

Dezelfde dag bezorgd

Same Day Delivery is de trend voor 2018. Wat in 2015 als een extra service werd aangeboden, wordt nu als een belangrijke factor gezien. Same Day Delivery geeft de klant een extra keuze en verhoogt de klanttevredenheid. De transportsector springt hierop in door nog sneller te leveren. Track & Trace-codes of GPS Tracking blijven onmisbaar, zowel leverancier als klant willen weten waar het pakket zich bevindt. De transportsector zal ook in 2018 meegaan met de tijd.

Commentaren voor deze post zijn gesloten.