Fulfilment integreren binnen de supply chain

Met supply chain management ontstaat er een betere functionaliteit van de webwinkel. Dit gebeurt door het verbeteren van processen en een samenwerking met leveranciers of groothandel aan te gaan. Fulfilment is goed te integreren binnen supply chain management. Het gehele bestelproces verloopt in samenwerking met leverancier en logistieke dienstverlener. Het voorraadbeheer blijft accuraat zonder kostenverlies. Producten kunnen via de webwinkel tegen een scherpe prijs aangeboden worden, zonder dat dit ten koste gaat van de klanttevredenheid. Dit onderscheidt de webwinkel van de concurrent.

Fulfilment en supply chain, kostenbesparend

Het belangrijkste uitgangspunt van het integreren van fulfilment binnen supply chain is de kostenbesparing. Binnen het bestelproces kan er veel misgaan. Dit begint soms al met het verwerken van binnengekomen bestellingen tot het verkeerd afleveren van producten. Een dubbele factuur, niet ontvangen betalingen die vergeten worden, het zijn allemaal zaken die hogere kosten met zich meebrengen.

Foutief voorraadbeheer zorgt voor een onverkoopbaar overschot aan artikelen of een tekort, waardoor de ontevreden klant naar de concurrent gaat. Dan is er nog niet gesproken over de dubbele administratie, waarbij gegevens meerdere keren worden overgeschreven. Ook dit brengt onnodig hoge kosten met zich mee. Een huwelijk tussen de supply chain en fulfilment kan een hoop problemen oplossen.

Synchroniseren van data

De meeste webwinkels verwerken supply chain en fulfilment los van elkaar. Door dit met elkaar te verweven ontstaat er een effectief en kostenbesparend bestelproces. Hierbij is het belangrijk dat data gesynchroniseerd wordt. Zo hebben leverancier en het logistieke bedrijf inzicht in bepaalde gegevens. Dit vraagt een andere inrichting van de systemen en de software. Het is noodzakelijk dat artikel- en klantgegevens worden gedeeld met samenwerkende bedrijven.

Beveiliging van gegevens

Vanaf mei 2018 vervalt de Wet Bescherming persoonsgegevens. Hiervoor in de plaats komt de algemene verordening gegevensbescherming, een privacywetgeving die voor de hele Europese Unie geldt. Webwinkeliers krijgen meer verantwoordelijkheid met betrekking tot het beschermen van privacygevoelige gegevens van klanten. Bij integratie van fulfilment binnen supply chain moet voldaan worden aan de nieuwe wetgeving.

Dit blijkt vaak lastiger dan gedacht, vooral voor startende webwinkels en middelgrote webshops. Het laten uitbesteden van fulfilment neemt een hoop zorgen uit handen. Het fulfilment bedrijf kan een integratie met supply chain management maken. Hiermee wordt voldaan aan de nieuwste privacywetgeving.

Foutpercentage verkleinen met fulfilment en supply chain

Beginnersfouten zorgen voor een hoger foutpercentage. De middelgrote tot grote webshops krijgen vaak te maken met een foutpercentage van 1%. Ligt dit hoger, dan gaat er iets mis binnen het bestelproces of logistieke proces. Bij het integreren van fulfilment binnen de supply chain is het belangrijk dat dit foutpercentage zo laag mogelijk blijft.

Met het bepalen van KPI’s (oftewel Key Performance Indicators) kunnen de prestaties van een bedrijf verbeterd worden. Het juiste fulfilmentbedrijf bewaakt de KPI’s en verwerkt deze in de integratie van fulfilment met support chain. Zo wordt het gehele bestelproces nog beter afgestemd op de behoeften en wensen van bedrijf en klant. Werk met fulfilment en supply chain ineen: een win-win situatie voor iedereen.

 

Fulfilment zelf doen of uitbesteden in de toekomst

Het online winkelen neemt een grote toevlucht. Fulfilment is een belangrijk proces voor iedere webwinkelier. In het logistieke proces kunnen bepaalde zaken misgaan. Het kan gaan om het versturen van verkeerde producten of beschadigde producten. Ook gaat het vaker mis met het factureren en incasseren van betalingen. Omdat het bestelproces veel tijd en energie kost, kiezen steeds meer webwinkeliers voor het uitbesteden van fulfilment.

Fulfilment zelf doen

Startende webwinkeliers met een lage omzet verrichten zelf hun fulfilment. Dit heeft te maken met de kosten die niet opwegen tegen de lage omzet. Is het verstandig om fulfilment zelf te doen? Ja, maar alleen wanneer dit goed gebeurt. Een startende webwinkel moet zich nog bewijzen. Wanneer bij de eerste klanten het bestelproces gelijk misgaat, komt dit de klanttevredenheid niet ten goede. Negatieve reviews verspreiden zich snel op het internet. Dit kan ertoe leiden dat de webwinkel nooit een succes gaat worden.

Grote webwinkels zoals Zalando en Wehkamp verzorgen hun fulfilment intern. Deze bedrijven kiezen voor een eigen logistiek systeem, dat precies is afgestemd op de bedrijfsvoering en specifieke wensen. Deze grote webwinkels vertrouwen op goed opgeleid en gespecialiseerd personeel. Er gaan veel kosten mee gemoeid, dit is dan ook alleen mogelijk voor de grote webwinkels.

Fulfilment uit laten besteden

Met name middelgrote webwinkeliers kiezen voor het uitbesteden van fulfilment. Dit zijn webwinkels met een gemiddelde omzet en een goede klantenkring. Vanwege de naamsbekendheid eisen klanten dat het bestelproces naar tevredenheid verloopt.

Fulfilment uitbesteden kan kosten besparen op het gebied van personeelskosten, logistieke kosten en klachtenafhandeling.

Automatisering van fulfilment

Met de juiste fulfilmentstrategie onderscheidt de webwinkel zich van de concurrent. Automatisering speelt een belangrijke rol binnen het fulfilmentproces. Hiermee kunnen webwinkels hun klanten nog beter en sneller van dienst zijn. In de nabije toekomst worden diverse handelingen binnen het bestelproces niet langer door personeel uitgevoerd, maar overgenomen door software en hardware.

Robotisering kent een snelle ontwikkeling. Steeds meer aanbieders van fulfilment investeren in robotisering. Het klaarmaken en inpakken door robots draagt bij aan lagere kosten per order. Omdat het voor veel webwinkeliers niet zelf te realiseren is, is het uitbesteden van fulfilment een logische keuze.

Robotisering zal ook binnen de stadslogistiek een belangrijke rol innemen. Zelfrijdende wagens volgen de bezorger, maar ook onbemande bezorgingen door robots en drones kennen de toekomst. Fulfilmentbedrijven volgen de nieuwste technische ontwikkelingen op de voet en zullen hierin investeren, waardoor dit bijdraagt aan een efficiënter en goedkoper bestelproces.

Fulfilment van de toekomst

De startende webwinkel krijgt het steeds moeilijker en wordt verdrongen door webwinkels die het bestelproces snel en accuraat afhandelen. Vandaag besteld, morgen in huis. Webwinkels die fulfilment uitbesteden bieden scherpere levertijden. Vandaag besteld vandaag in huis: de consument heeft snel zijn keuze gemaakt.

Moet de webwinkelier hierin meegaan en kiezen voor het uitbesteden van het gehele bestelproces? Dit hoeft niet direct, maar kan er wel toe leiden dat de webwinkel minder snel groeit dan vooraf was gedacht. De bestaande webwinkel doet er goed aan om zo snel mogelijk over te stappen op het moderne fulfilment. Dit biedt groot voordeel op het gebied van voorraadbeheer, inpakken, verzenden en afhandeling van bestellingen.

Trends binnen de transportsector in 2018

Voor 2017 liet de transportsector een lichte groei zien. Deze trend zal zich in 2018 voort blijven zetten. Dit heeft niet alleen te maken met de aantrekkende economie, maar ook met de groei van de detailhandel. Online verkopen zullen in 2018 met ruim 3% stijgen.

Betere samenwerking tussen leverancier en klant

Klanten stellen steeds hogere eisen aan het transport van goederen. Leveringen moeten sneller terwijl de kosten lager kunnen.

Een belangrijke ontwikkeling is blockchaintechnologie binnen de transportsector. Hiermee ontstaat er een gedistribueerd netwerk met een transparant en open systeem. Verschillende sectoren maken al gebruik van blockchaintechnologie.

Verwacht wordt dat de logistieke sector snel overstapt op het gebruik van blockchaintechnologie. Een uniforme data-uitwisseling versnelt en vereenvoudigt het gehele logistieke proces. Iedere afwijking binnen de supply chain kan direct aangepakt worden. Dat dit al in 2018 plaats gaat vinden lijkt wat kort door de bocht, maar is zeker iets om rekening mee te houden.

Groeiende vraag naar logistieke oplossingen

In 2016 bedroeg het marktaandeel webwinkels ruim 12% van de gehele detailhandel. In 2025 zal dit rond de 25% bedragen. Dit geeft aan dat webwinkels snel blijven groeien, mede gezien de positieve verwachtingen van de consument. De komende jaren zullen steeds meer mensen online hun aankopen doen. Webwinkeliers zijn dan ook op zoek naar goedkope logistieke oplossingen. Een snelle bezorging is hierbij van cruciaal belang. Een positieve bezorgervaring zorgt voor terugkerende klanten en een herhaalaankoop. Zo blijkt dat bijna de helft van alle consumenten niks bestelt vanwege een te lange bezorgtijd of te hoge kosten. Ook de garantie en de levertijd speelt een belangrijke rol.

Binnen de transportsector wordt gewerkt aan zelfsturende bestelauto’s en vrachtwagens. De eerste zelfrijdende wagens zijn in 2016 getest. Het is een kwestie van tijd, politiek handelen en acceptatie voordat zelfsturende bestelwagens en droids gebruikt worden binnen de wereld van e-commerce. Ook drones zullen actief worden ingezet. Amazon heeft in 2016 de eerste bezorging via een drone uit laten voeren.

Duurzame verzending

Het milieu verdient een steeds betere aandacht, ook binnen de e-commerce. Alle bestellingen moeten zorgvuldig verpakt worden, hier komt veel verpakkingsmateriaal bij kijken. De webwinkelier die duurzaam verzendt, zal hier uiteindelijk winst uit behalen.

Zo wordt er gezocht naar milieuvriendelijke oplossingen met betrekking tot het transport. Voor bezorging dichtbij het distributiecentrum wordt de fietskoerier ingezet. DHL Express maakt hier sinds maart 2017 gebruik van. Niet alleen beter voor het milieu, ook zijn meer stops mogelijk en wordt file vermeden.

Groene verpakkingen verkleint de nadelige invloed op het milieu. Met slimme verpakkingen kunnen de verpakkings- en verzendkosten omlaag.

Dezelfde dag bezorgd

Same Day Delivery is de trend voor 2018. Wat in 2015 als een extra service werd aangeboden, wordt nu als een belangrijke factor gezien. Same Day Delivery geeft de klant een extra keuze en verhoogt de klanttevredenheid. De transportsector springt hierop in door nog sneller te leveren. Track & Trace-codes of GPS Tracking blijven onmisbaar, zowel leverancier als klant willen weten waar het pakket zich bevindt. De transportsector zal ook in 2018 meegaan met de tijd.

Kostenontwikkeling fulfilment in de komende 5 jaar

Het inzetten van fulfilment werkt niet alleen kostenbesparend, ook verhoogt het de klanttevredenheid. Tevreden klanten komen sneller terug, en daarmee kan de webshop door blijven groeien. Nog steeds twijfelen veel webwinkeliers of ze fulfilment zelf verzorgen of uit laten besteden. We bekijken de kostenontwikkeling van fulfilment voor de komende 5 jaar.

Automatisering en robotisering

Fulfilment maakt een snelle groei door, automatisering heeft hier een grote invloed op. Veel webwinkels voeren zelf het voorraadbeheer, opslag van producten en het logistieke proces uit. Hierbij wordt geen rekening gehouden met nieuwe technische ontwikkelingen. Een samenwerking met een fulfilmentbedrijf betekent niet alleen verlaging van de logistieke kosten, maar zeker ook meeprofiteren van automatisering en robotisering.

Door deze veranderingen hebben klanten hun producten sneller in huis. Bovendien wordt er beter ingesprongen op de huidige behoeften van de klant.

Ontwikkelingen van robotisering

Grote webwinkels zoals Amazon laten robotisering een actieve rol binnen het fulfilment spelen. Om niet onder de paraplu van deze grote webwinkels te vallen, kiezen zelfstandige webwinkeliers ervoor om zich bij het moderne fulfilmentbedrijf aan te sluiten. Slimme software versnelt het gehele logistieke proces. Handmatig werk wordt overgenomen door robots, dit betekent een aanzienlijke kostenbesparing. Bovendien verlaagt dit het foutpercentage, iets dat ten goede komt aan de webshop.

Automatisering richt zich op een snelle en accurate orderverwerking, vanaf het moment dat de bestelling door de klant is geplaatst. In een standaard magazijn zijn orderpickers veel tijd kwijt met het zoeken en ophalen van bestellingen. Door automatisering kunnen de personeelskosten met tweederde worden teruggedrongen. Daarnaast wordt de productiviteit verdubbeld.

Wat betekent dit voor de totale kosten?

In de huidige situatie lopen de kosten voor fulfilment steeds hoger op. De klant verwacht een snelle levering zonder dat er problemen ontstaan. Hiermee is de ondernemer gedwongen om meer personeel aan te nemen. Dit hoeft niet wanneer fulfilment uit wordt besteed.

Het moderne fulfilmentbedrijf investeert in legbordstellingen over meerdere etages, vertical lift modules en automatisch geleide voertuigen. Al deze investeringen kosten geld, maar leveren ook veel tijdswinst op. Hiermee wordt enorm bespaard op de totale kosten. Deze besparing wordt doorberekend aan de webwinkelier, waardoor deze de kosten per order laag kan houden. Dit leidt tot het aanbieden van scherpe prijzen in de webwinkel, waarmee de webshop de concurrent voor is.

Fulfilment zelf doen of uit laten besteden

Het zijn met name de kleine en beginnende webwinkels die hun fulfilment zelf verzorgen. Niet geheel onterecht, het uit laten besteden hiervan brengt kosten met zich mee. Dit geldt vooral voor online winkels met een grote voorraad en weinig bestellingen. Toch kan dit op termijn nadelige gevolgen met zich meebrengen.

Internetondernemers die hun fulfilment zelf verzorgen, blijven vaak achter in snelle technische ontwikkelingen. Als gevolg hiervan lopen de kosten per order op, daar waar de concurrent juist scherpere prijzen aanbiedt. Niet alleen zal de winst van de self fulfilment webwinkelier lager liggen, ook bestaat er het risico dat klanten gemakkelijker overstappen op een webwinkel die het wel goed voor elkaar heeft.

Bestaande en middelgrote webwinkels kiezen daarom steeds vaker voor het uitbesteden van fulfilment. Een verstandige keus, gezien de positieve kostenontwikkeling voor de komende jaren.

Zijn de kosten van fulfilment lager dan wanneer je het zelf doet?

Fulfilment uitbesteden betekent tijdwinst en kostenbesparing voor grotere webwinkels. Of fulfilment rendabel is voor kleinere webshops, hangt af van het aantal bestellingen en producten op voorraad. Hoe meer verschillende producten, hoe hoger de kosten komen te liggen. Toch valt ook hier veel winst te behalen, met name doordat het gehele bestelproces snel en accuraat verloopt. Een hogere klanttevredenheid betekent terugkerende webshopbezoekers. Dit is uiteindelijk de trigger tot groei.

Self fulfilment

Fulfilment in eigen beheer of uitbesteden, wat zijn de voor- en nadelen? Zelf fulfilment verzorgen zorgt voor controle op voorraadbeheer en logistieke processen. Even zelf het magazijn inlopen en de voorraden controleren: het geeft meer gevoel van controle. Daarnaast brengt self fulfilment een grotere flexibiliteit met zich mee. Het product net wat anders verpakken of het toevoegen van een persoonlijk kaartje is op deze manier vele malen eenvoudiger. Het zelf verwerken van orders is goedkoper, iets dat vooral beginnende of kleine webshops aantrekt. Met name bij lage orderaantallen en een grote voorraad is het voordeliger om te kiezen voor self fulfilment.

Beginnende webshops vergeten vaak bepaalde kosten in de prijs per order mee te rekenen. Dit kan uiteindelijk een verlies met zich meebrengen. Kosten die vaak vergeten worden zijn personeelskosten, verpakkingsmateriaal, huisvesting, afschrijving en verzekeringen. Ook werving van personeel (vacatures, functioneringsgesprekken) vallen hieronder. Deze bijkomende kosten zijn doorberekend in het uit laten besteden van fulfilment. Je betaalt een vast bedrag per maand/ per order: dit geeft een beter overzicht van alle kosten.

Het nadeel van self fulfilment zijn de extra handelingen en processen die het met zich meebrengt. Bij sommige bedrijven worden gegevens meerdere keren overgeschreven, wat niet alleen extra tijd vraagt maar ook de prijs per order omhoog stuwt. Daarnaast moet er geïnvesteerd worden in fulfilmentsoftware. Het gehele proces moet zorgvuldig gecontroleerd worden, vanaf de eerste bestelling tot het laatste contact met de klant. Voor beginnende webwinkels kan dit een voordeel zijn, omdat het een beter inzicht geeft in de bedrijfsprocessen. Na een periode van self fulfilment en het opdoen van ervaring kan later overgestapt worden naar uitbesteden.

Wat is voordeliger, uit laten besteden of zelf doen?

Blijft de vraag hangen wat voordeliger is: uit laten besteden of toch zelf doen. Voor kleine webshops met grote voorraden is zelf fulfilment uitvoeren de goedkoopste oplossing. De voorraden worden onder eigen beheer opgeslagen, vaak in een goedkope opslagruimte. Kleine webshops met weinig voorraad of verschillende producten zijn soms voordeliger uit met het uitbesteden van fulfilment. Voordeel van uitbesteden is dat het geen groeibeperking kent. Na een succesvolle marketingactie kan het aantal orders onbeperkt groeien, het fulfilmentbedrijf kan voorraden snel aanvullen en blijven leveren. Hierdoor blijft de klant trouw aan de webwinkel.

Fulfilment uitbesteden is goedkoper voor webwinkels die 10 of meer orders per dag verwerken. De prijs voor fulfilment bestaat uit een bedrag voor handelingen per order en een bedrag voor opslag en management per maand. Hier komen de verzendtarieven, verpakkingen, retourneren en eventuele extra diensten bovenop. Gebruik van software is inclusief. Het fulfilmentbedrijf maakt vooraf alle kosten inzichtelijk.

Voordelen van fulfilment als USP’s gebruiken

Technologische ontwikkelingen hebben een positieve invloed op het koopgedrag van de consument. Steeds meer consumenten doen hun aankopen online, wat voor een explosieve groei aan webwinkels zorgt. Groeiende webwinkels krijgen dan ook steeds vaker te maken met tijdsbeheersing en distributieproblemen. Orderpicken, verpakken, montage en verzenden brengen de grootste kosten met zich mee.

Hoewel dit voor de startende webwinkelier onbelangrijk lijkt, kunnen Unique Selling Points de verkoop omhoog jagen. Met productkennis wordt de klant overtuigd om over te stappen van merk. Hoe kunnen USP’s geïntegreerd worden binnen fulfilment?

USP’s als belangrijk onderdeel van fulfilment

USP fulfilment bestaat uit productie, verzend- en managementdiensten die volledig zijn afgestemd op de producten. Hierbij draait het om prijsconcurrentie en een snelle levering, maar ook om het opbouwen van een goede klantrelatie.

Fulfilmentsoftware met een korte verwerkingsduur en een hoge gebruiksvriendelijkheid draagt hier positief aan bij. Het gaat hier niet alleen om orderpicking, verpakken en transport, maar ook de betaling en verwerking van retouren.

Betrouwbaarheid is essentieel voor iedere webwinkel. Het draait allemaal om een heldere communicatie, kennis van producten en scherpe levertijden. Nog belangrijker dan een snelle levertijd is het afbakenen van de tijd. De consument wil precies weten wanneer hij zijn bestelling kan verwachten. Wie hieraan kan voldoen, heeft een streepje voor op de concurrent.

Inzetten van USP’s

Weten wat de klant wil en zoeken naar onderscheidende aspecten. Met de juiste marketingstrategieën weet de webshop steeds meer tevreden klanten naar zich toe te trekken. Unique Selling Points gaan niet alleen over productkennis maar over de hele dienst die de webwinkel biedt. Dit begint bij het klikken op de bestelknop en eindigt bij nazorg. Door dit mee te nemen binnen het fulfilment, krijgt de klant een positieve ervaring. De kans is groot dat deze terugkeert voor een volgende bestelling. Positieve reviews of mond-tot-mondreclame bereiken weer nieuwe klanten.

USP’s die vaak vergeten worden zijn de klant vragen naar zijn ervaringen en informeren over het onderhoud van het bestelde product. Een klantenservice die altijd bereikbaar is verdient de voorkeur. Dit zijn allemaal zaken die normaal onderdeel van fulfilment behoren te zijn. Ontbreekt het hieraan, dan is er geen sprake van een goed fulfilmentbeleid. Bovendien laat de internetondernemer een hoop kansen liggen.

Overleggen met het fulfilment bedrijf

Fulfilment uitbesteden? Dit is vooral interessant voor webwinkels die door willen groeien. Het fulfilmentbedrijf verzorgt het gehele bestelproces tot aan het oplossen van problemen. Dit betekent een besparing van de kosten per order, doorgroeimogelijkheden en snelle levering. Voordeel van het fulfilmentbedrijf zijn de transparante kosten met betrekking tot maandkosten en kosten per order. Hierdoor vertrouwt ook de kleinere of beginnende webshop op het fulfilmentbedrijf en kan dit met een gerust hart uitbesteden.

Wie zaken doet met het fulfilmentbedrijf doet er goed aan om eerst alle belangrijke USP’s op een rij te zetten. Door de USP’s af te stemmen op fulfilment ontstaat er een nog betere klantervaring. Het fulfilmentbedrijf heeft verschillende mogelijkheden en stelt zich flexibel op.

Fulfilment proces: van zelf doen naar uitbesteden in rustige zomerperiode

Fulfilment is een uitstekende manier om de logistieke aspecten van uw webwinkel op een professionele manier te laten uitvoeren. Steeds meer webwinkels kiezen er dan ook voor om het logistieke proces uit te besteden. Dit brengt een hogere efficiëntie binnen het voorraadbeheer, de opslag van uw producten en de levering aan uw klanten.

Lees meer