Kostenontwikkeling fulfilment in de komende 5 jaar

Het inzetten van fulfilment werkt niet alleen kostenbesparend, ook verhoogt het de klanttevredenheid. Tevreden klanten komen sneller terug, en daarmee kan de webshop door blijven groeien. Nog steeds twijfelen veel webwinkeliers of ze fulfilment zelf verzorgen of uit laten besteden. We bekijken de kostenontwikkeling van fulfilment voor de komende 5 jaar.

Automatisering en robotisering

Fulfilment maakt een snelle groei door, automatisering heeft hier een grote invloed op. Veel webwinkels voeren zelf het voorraadbeheer, opslag van producten en het logistieke proces uit. Hierbij wordt geen rekening gehouden met nieuwe technische ontwikkelingen. Een samenwerking met een fulfilmentbedrijf betekent niet alleen verlaging van de logistieke kosten, maar zeker ook meeprofiteren van automatisering en robotisering.

Door deze veranderingen hebben klanten hun producten sneller in huis. Bovendien wordt er beter ingesprongen op de huidige behoeften van de klant.

Ontwikkelingen van robotisering

Grote webwinkels zoals Amazon laten robotisering een actieve rol binnen het fulfilment spelen. Om niet onder de paraplu van deze grote webwinkels te vallen, kiezen zelfstandige webwinkeliers ervoor om zich bij het moderne fulfilmentbedrijf aan te sluiten. Slimme software versnelt het gehele logistieke proces. Handmatig werk wordt overgenomen door robots, dit betekent een aanzienlijke kostenbesparing. Bovendien verlaagt dit het foutpercentage, iets dat ten goede komt aan de webshop.

Automatisering richt zich op een snelle en accurate orderverwerking, vanaf het moment dat de bestelling door de klant is geplaatst. In een standaard magazijn zijn orderpickers veel tijd kwijt met het zoeken en ophalen van bestellingen. Door automatisering kunnen de personeelskosten met tweederde worden teruggedrongen. Daarnaast wordt de productiviteit verdubbeld.

Wat betekent dit voor de totale kosten?

In de huidige situatie lopen de kosten voor fulfilment steeds hoger op. De klant verwacht een snelle levering zonder dat er problemen ontstaan. Hiermee is de ondernemer gedwongen om meer personeel aan te nemen. Dit hoeft niet wanneer fulfilment uit wordt besteed.

Het moderne fulfilmentbedrijf investeert in legbordstellingen over meerdere etages, vertical lift modules en automatisch geleide voertuigen. Al deze investeringen kosten geld, maar leveren ook veel tijdswinst op. Hiermee wordt enorm bespaard op de totale kosten. Deze besparing wordt doorberekend aan de webwinkelier, waardoor deze de kosten per order laag kan houden. Dit leidt tot het aanbieden van scherpe prijzen in de webwinkel, waarmee de webshop de concurrent voor is.

Fulfilment zelf doen of uit laten besteden

Het zijn met name de kleine en beginnende webwinkels die hun fulfilment zelf verzorgen. Niet geheel onterecht, het uit laten besteden hiervan brengt kosten met zich mee. Dit geldt vooral voor online winkels met een grote voorraad en weinig bestellingen. Toch kan dit op termijn nadelige gevolgen met zich meebrengen.

Internetondernemers die hun fulfilment zelf verzorgen, blijven vaak achter in snelle technische ontwikkelingen. Als gevolg hiervan lopen de kosten per order op, daar waar de concurrent juist scherpere prijzen aanbiedt. Niet alleen zal de winst van de self fulfilment webwinkelier lager liggen, ook bestaat er het risico dat klanten gemakkelijker overstappen op een webwinkel die het wel goed voor elkaar heeft.

Bestaande en middelgrote webwinkels kiezen daarom steeds vaker voor het uitbesteden van fulfilment. Een verstandige keus, gezien de positieve kostenontwikkeling voor de komende jaren.

Commentaren voor deze post zijn gesloten.