Fulfilment zelf doen of uitbesteden in de toekomst

Het online winkelen neemt een grote toevlucht. Fulfilment is een belangrijk proces voor iedere webwinkelier. In het logistieke proces kunnen bepaalde zaken misgaan. Het kan gaan om het versturen van verkeerde producten of beschadigde producten. Ook gaat het vaker mis met het factureren en incasseren van betalingen. Omdat het bestelproces veel tijd en energie kost, kiezen steeds meer webwinkeliers voor het uitbesteden van fulfilment.

Fulfilment zelf doen

Startende webwinkeliers met een lage omzet verrichten zelf hun fulfilment. Dit heeft te maken met de kosten die niet opwegen tegen de lage omzet. Is het verstandig om fulfilment zelf te doen? Ja, maar alleen wanneer dit goed gebeurt. Een startende webwinkel moet zich nog bewijzen. Wanneer bij de eerste klanten het bestelproces gelijk misgaat, komt dit de klanttevredenheid niet ten goede. Negatieve reviews verspreiden zich snel op het internet. Dit kan ertoe leiden dat de webwinkel nooit een succes gaat worden.

Grote webwinkels zoals Zalando en Wehkamp verzorgen hun fulfilment intern. Deze bedrijven kiezen voor een eigen logistiek systeem, dat precies is afgestemd op de bedrijfsvoering en specifieke wensen. Deze grote webwinkels vertrouwen op goed opgeleid en gespecialiseerd personeel. Er gaan veel kosten mee gemoeid, dit is dan ook alleen mogelijk voor de grote webwinkels.

Fulfilment uit laten besteden

Met name middelgrote webwinkeliers kiezen voor het uitbesteden van fulfilment. Dit zijn webwinkels met een gemiddelde omzet en een goede klantenkring. Vanwege de naamsbekendheid eisen klanten dat het bestelproces naar tevredenheid verloopt.

Fulfilment uitbesteden kan kosten besparen op het gebied van personeelskosten, logistieke kosten en klachtenafhandeling.

Automatisering van fulfilment

Met de juiste fulfilmentstrategie onderscheidt de webwinkel zich van de concurrent. Automatisering speelt een belangrijke rol binnen het fulfilmentproces. Hiermee kunnen webwinkels hun klanten nog beter en sneller van dienst zijn. In de nabije toekomst worden diverse handelingen binnen het bestelproces niet langer door personeel uitgevoerd, maar overgenomen door software en hardware.

Robotisering kent een snelle ontwikkeling. Steeds meer aanbieders van fulfilment investeren in robotisering. Het klaarmaken en inpakken door robots draagt bij aan lagere kosten per order. Omdat het voor veel webwinkeliers niet zelf te realiseren is, is het uitbesteden van fulfilment een logische keuze.

Robotisering zal ook binnen de stadslogistiek een belangrijke rol innemen. Zelfrijdende wagens volgen de bezorger, maar ook onbemande bezorgingen door robots en drones kennen de toekomst. Fulfilmentbedrijven volgen de nieuwste technische ontwikkelingen op de voet en zullen hierin investeren, waardoor dit bijdraagt aan een efficiënter en goedkoper bestelproces.

Fulfilment van de toekomst

De startende webwinkel krijgt het steeds moeilijker en wordt verdrongen door webwinkels die het bestelproces snel en accuraat afhandelen. Vandaag besteld, morgen in huis. Webwinkels die fulfilment uitbesteden bieden scherpere levertijden. Vandaag besteld vandaag in huis: de consument heeft snel zijn keuze gemaakt.

Moet de webwinkelier hierin meegaan en kiezen voor het uitbesteden van het gehele bestelproces? Dit hoeft niet direct, maar kan er wel toe leiden dat de webwinkel minder snel groeit dan vooraf was gedacht. De bestaande webwinkel doet er goed aan om zo snel mogelijk over te stappen op het moderne fulfilment. Dit biedt groot voordeel op het gebied van voorraadbeheer, inpakken, verzenden en afhandeling van bestellingen.

Commentaren voor deze post zijn gesloten.