Fulfilment integreren binnen de supply chain

Met supply chain management ontstaat er een betere functionaliteit van de webwinkel. Dit gebeurt door het verbeteren van processen en een samenwerking met leveranciers of groothandel aan te gaan. Fulfilment is goed te integreren binnen supply chain management. Het gehele bestelproces verloopt in samenwerking met leverancier en logistieke dienstverlener. Het voorraadbeheer blijft accuraat zonder kostenverlies. Producten kunnen via de webwinkel tegen een scherpe prijs aangeboden worden, zonder dat dit ten koste gaat van de klanttevredenheid. Dit onderscheidt de webwinkel van de concurrent.

Fulfilment en supply chain, kostenbesparend

Het belangrijkste uitgangspunt van het integreren van fulfilment binnen supply chain is de kostenbesparing. Binnen het bestelproces kan er veel misgaan. Dit begint soms al met het verwerken van binnengekomen bestellingen tot het verkeerd afleveren van producten. Een dubbele factuur, niet ontvangen betalingen die vergeten worden, het zijn allemaal zaken die hogere kosten met zich meebrengen.

Foutief voorraadbeheer zorgt voor een onverkoopbaar overschot aan artikelen of een tekort, waardoor de ontevreden klant naar de concurrent gaat. Dan is er nog niet gesproken over de dubbele administratie, waarbij gegevens meerdere keren worden overgeschreven. Ook dit brengt onnodig hoge kosten met zich mee. Een huwelijk tussen de supply chain en fulfilment kan een hoop problemen oplossen.

Synchroniseren van data

De meeste webwinkels verwerken supply chain en fulfilment los van elkaar. Door dit met elkaar te verweven ontstaat er een effectief en kostenbesparend bestelproces. Hierbij is het belangrijk dat data gesynchroniseerd wordt. Zo hebben leverancier en het logistieke bedrijf inzicht in bepaalde gegevens. Dit vraagt een andere inrichting van de systemen en de software. Het is noodzakelijk dat artikel- en klantgegevens worden gedeeld met samenwerkende bedrijven.

Beveiliging van gegevens

Vanaf mei 2018 vervalt de Wet Bescherming persoonsgegevens. Hiervoor in de plaats komt de algemene verordening gegevensbescherming, een privacywetgeving die voor de hele Europese Unie geldt. Webwinkeliers krijgen meer verantwoordelijkheid met betrekking tot het beschermen van privacygevoelige gegevens van klanten. Bij integratie van fulfilment binnen supply chain moet voldaan worden aan de nieuwe wetgeving.

Dit blijkt vaak lastiger dan gedacht, vooral voor startende webwinkels en middelgrote webshops. Het laten uitbesteden van fulfilment neemt een hoop zorgen uit handen. Het fulfilment bedrijf kan een integratie met supply chain management maken. Hiermee wordt voldaan aan de nieuwste privacywetgeving.

Foutpercentage verkleinen met fulfilment en supply chain

Beginnersfouten zorgen voor een hoger foutpercentage. De middelgrote tot grote webshops krijgen vaak te maken met een foutpercentage van 1%. Ligt dit hoger, dan gaat er iets mis binnen het bestelproces of logistieke proces. Bij het integreren van fulfilment binnen de supply chain is het belangrijk dat dit foutpercentage zo laag mogelijk blijft.

Met het bepalen van KPI’s (oftewel Key Performance Indicators) kunnen de prestaties van een bedrijf verbeterd worden. Het juiste fulfilmentbedrijf bewaakt de KPI’s en verwerkt deze in de integratie van fulfilment met support chain. Zo wordt het gehele bestelproces nog beter afgestemd op de behoeften en wensen van bedrijf en klant. Werk met fulfilment en supply chain ineen: een win-win situatie voor iedereen.

 

Commentaren voor deze post zijn gesloten.